Friday 26 August 2016

August 2016.

Assalamualaikum...

Lama betul tak jenguk blog yang dah bersawang ni. -..- Nak menaip pun macam janggal. Rasa pelik kalau nak taip tentang kisah hidup sendiri. Aku tengok ramai kawan² aku yang dah tak update blog diorang. Sampai ada yang delete blog pun ada. Aku? Nak delete macam sayang pulak. Blog ni wujud pun masa aku belajar dekat Universiti Sains Malaysia (UMT). Gigih wehhh nak belajar buat blog dari pensyarah. Dari tak tahu apa² terus jadi addict nak cantikkan blog, edit sana sini, tangkap gambar, edit gambar guna photoshop dari roomate masa belajar. Dulu manalah ada apps 360 bagai nak glowingkan muka yang tak flawless. Nak taknak kau kenalah belajar photoshop walaupun kau bukan budak IT. Sebab tu lah aku sayang betul nak delete blog ni. Kalau jenguk pun, aku baca blog² orang lain yang still update diorang punya cerita.

Sekarang ni orang layan instagram, facebook & macam² lagi. Yelah, kau dah tak perlu dah nak blog² ni sebabnya kau nak update beratus patah perkataan dekat facebook pun takde masalah. Kongsi resepi dah tak payah susah² nak taip dekat blog, kat facebook boleh letak berpuluh gambar terus dari handphone. Aku kureng sikit dekat facebook nak update. Cukuplah masa zaman muda-mudi dulu aku update macam². Dah nak 3 series ni macam janggal lah pulak. Dekat facebook & blog pun ada yang aku dah hide atas sebab² nak termuntah pulak bila baca balik cerita sendiri. Annoying! -..- Masa tu budak² baru nak up lah katakan.

Tapi instagram aku tak boleh move on. Sebab aku memang suka tangkap gambar. Paling aku suka tangkap gambar makanan & pemandangan. Nak selfie² ni suka jugak tapi terasa geli sikit kalau nak kongsi mungkin sebab faktor usia. -..- So, simpan gambar selfie dalam kamera je lah ye. Wefie selalunya dengan encik Suami lah, memang takde orang lain. Nak wefie dengan anak belum ada rezeki. Nanti dah ada anak, mungkin gambar instagram aku pun akan penuh dengan gambar anak² aku. InsyaAllah. =) Cuma kan, tak kisah lah apa pun orang update dekat sosial media, kita ni tak payah lah nak cemburu sangat dengan apa yang orang kongsikan. Janganlah kecam mereka² tu umpama dunia nak kiamat. Tak kisah lah diorang nak kongsi makanan, anak, suami, kereta, hadiah, percutian atau apa² jua sekalipun, itu hak mereka. Memanglah kita rasa dalam gambar yang diorang tunjuk tu tak semestinya diorang 100% bahagia.
But what you must to know that, there's no need to be perfect to inspire others. Let people get inspired by how you deal with your imperfections. =)
By the way, I've found this from one of my friend's facebook. Something we might to ponder :
To the pregnant women on social media posting constant updates and belly pictures, I love seeing how excited you are to become a mammy. 
To the women posting "selfies", thanks for letting young girls know that it's okay to love yourself and to feel beautiful! 
To the mum posting a million pictures of her kids, it makes my heart so happy to see parents so proud of and loving their babies!
To the married couple constantly posting "sappy love posts" thank you for being a reminder to the next generation that all hope isn't lost and happy marriages most definitely DO exist. 
To the gym enthusiasts and healthy eaters posting constant gym selfies and progress pics, thanks, you show change is possible with motivation and determination. 
To the work from home mums who are constantly posting about their businesses, thank you, you are showing your kids you can do anything you put your heart and soul into. 
To the people who are constantly posting inspirational quotes, thank you, someone out there needed to hear those words you shared 
Let's stop being annoyed by everything and start lifting each other up!

Konklusinya,
Fikir baik²,
Cakap baik²,
Sangka baik²,
InsyaAllah yang datang dalam hidup kita nanti semuanya baik².
Dengan izin Allah.
Lets spread love not hate!  

No comments: