Thursday 23 February 2012

Tips Menjaga Kebersihan Ketiak.

Assalamualaikum...
nak angkat tangan tinggi-tingi pun takpe. :P
  • Bersihkan Dengan Air Bersih
Sewaktu mandi, pastikan anda membersihkan bahagian bawah lengan atau ketiak anda dengan membilasnya dengan air bersih terutamanya setelah berpeluh. Kemudian, pastikan bahagian tersebut dikeringkan menggunakan tuala dengan sempurna.
  • Mencukur Bulu Ketiak
Pastikan anda selalu trim rerambut halus di bahagian ketiak anda. Ini kerana rerambut yang dibiarkan panjang dan tidak diuruskan dengan baik akan mudah mendatangkan bau busuk pada tubuh.
  • Pakaian Yang Longgar
Elakkan dari memakai pakaian yang ketat di bahagian ketiak. Ia akan dapat mencegah kulit di bahagian ketiak mendapat ruang udara yang secukupnya. Jika tidak, kulit akan berpeluh secara berlebihan dan mampu mendatangkan bau busuk pada tubuh. Sebaliknya, pilihlah pakaian yang longgar dan utamakan fabrik kapas sewaktu cuaca panas bagi memberikan ruang pengudaraan yang lebih baik untuk kulit anda.
  • Minyak Wangi
Jangan sesekali menyembur wangian secara terus ke bahagian ketiak anda. Memang ia akan berbau harum tetapi itu hanyalah seketika. Kesannya bau harum tersebut akan menjadi sebaliknya apabila sudah berpeluh nanti. Kebanyakkan wangian juga mengandungi metallic salts yang menjadi punca kepada perubahan warna kulit di bawah lengan.
  • Bedak Antibakteria
Anda juga boleh menggunakan bedak antibakteria untuk disapu di bahagian ketiak setelah mandi. Ia dapat membantu mengurangkan kesan peluh.

No comments: