>

Friday, 2 December 2011

Si Penutup Aurat & Si Pendedah Aurat. #2

Assalamualaikum...
Pakai tudung tapi bertelanjang..
Itulah gaya orang sekarang..
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang..
Yang mana kendur yang mana tegang..

Baju nipis nampak bayang..
Peha gebu saja ditayang..
Lebih baik tak pakai baju senang..
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang..

Baju ketat seluar sendat..
Pakai tudung just ikat-ikat..
Dari mula memang bukan adat..
Disudut agama pun gaya tak berkat..

Tudung jarang baju nipis..
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’..
Mata orang terbeliak, kita membengis..
Bila kena kutuk, kenapa menangis..

Lengan pendek blaus gantung..
Jeans ketat melekat dipunggung..
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung..
Agama tak suruh berbungkus macam pocong..

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah..
Kalau takat rambut orang kurang ghairah..
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah..
Mata yang memandang boleh keluar darah..

Kebaya ketat, kain terbelah..
Ikat tudung macam tak sudah..
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah..
Tapi Islam sebenarnya indah..

Tutup aurat bukan suruh berselubung..
Sampai tak nampak muka dan hidung..
Yang faham tuntutan amat beruntung..
Taklah bersungut mulut pun muncung..

Dah kalau mula minat nak bertudung..
Cubalah sesuaikan apa yang disarung..
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’..
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung..

Bertudung itu bukan satu paksaan..
Ianya lebih kepada keinsafan..
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan..
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan..

Asal menutup aurat itu tuntutan..
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan..
Yang ye nya hati tak berkenan..
Tu yang berjela-jela mencipta alasan..

Menutup aurat satu syariat..
Kepada agama kita taat..
Hidup berkat pahala berlipat-lipat..
Didunia selamat, di akhirat hebat..

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat..
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat..
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat..
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat..

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej..
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis..
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis..
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis?..

Kita memang hidup dalam era serba maju..
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju..
Kalau bertudung tapi pakai yang ‘gitu-gitu’..
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu..

Banyak salah faham bila mula bertudung..
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung..
No more pant suit, kebaya or kebarung..
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung..

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna..
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa..
Pun tak usahlah juga terlebih gaya..
Islam itu suka yang sederhana..

Kenalah pula kita wanita bekerjaya
Fesyen busana muslimah yang paling kena
Kalau rasa nak letak kaler, tu yang paling asas je
Sebab agama sendiri menggalakan kita selesa

Mana tidaknya, bila bekerja kita bergaul semua..
Kalau sendiri memandang muka pun layu je..
Orang dok mengata, kita pun rasa terhina..
Dah kalau ‘put color’ jangan macam ‘rainbow’ pula..

Siapa kata kita tak boleh berwarna..
Tak caya cuba tengok semua pendakwah-pendakwah kita..
Ustazah-ustazah mereka tetap juga bubuh kaler..
Taklah sampai mengancam, cuma biar nampak ‘bernyawa’..

Tu sebab kita buat kerja semua dengan niat..
Jadi terserah budi bicara tuan punya jasad..
Dah kononnya bertudung tapi hati masih jahat..
Baik tak le payah berpura nak tutup aurat..

Kalau dah memang rasa nak berubah..
Peduli kata orang bukan dia yang susah payah..
Asal niat, matlamat dan cara kita istiqamah..
Lantak mereka lah kalau nak tergigit lidah..


Bersamalah kita mengkaji semula..
Pakaian kita yang bagaimana gayanya..
Andai belum betul-betul bersedia..
Janganlah kita mencemar kesuciannya..

Andai terasa hidayah menyinggah..
Lakukan yang betul mengikut sunnah..
Menutup aurat jangan sekali dirasa payah..
Mengapa diperleceh, itukan perintah..

Andai dihati redha dan ikhlas..
Diwajah Nur terpancar jelas..
Walaupun bergaya tak berapa ‘kelas’..
Asal Tuhan tahu, diakhirat pengorbanan terbalas..

Harap maaflah kalau terlalu panjang..
Bukan sengaja mereka yang bukan-bukan..
Berpantun seloka bukan setakat hiburan..
Yang mana betul jadikan pedoman..
sumber : facebook Ajim Zulhazim