Thursday 19 May 2011

Checklist Persiapan Majlis Perkahwinan Pihak Perempuan.

Assalamualaikum...

Entry perapan. Harap maklum. Best juga bila dapat terjah blog bride-2-be. Banyak informasi yang aku dapat. Dari yang aku tak tahu, aku jadi tahu. Apapun, aku memang tabik spring dekat kau orang. Walaupun masing² ada kerja hakiki dan tugas lain, still ada masa nak update hal persiapan majlis kahwin dekat blog. Memang ikut betul flow checklist. Aku teringin nak buat macam tu. Tapi... Apakan daya. Bila fikirkan balik, aku punya majlis kahwin dah nak dekat sangat. Hanya menanti dengan penuh sabar. Redha je lah dengan apa yang ada. Lagipun uruskan sendiri memang tak menang tangan kaki. 

Hanya doa dan tawakal yang mampu aku harapkan semoga majlis perkahwinan aku berjalan dengan lancar. Doakan aku ye, kawan-kawan. Kalau ikutkan hati, aku memang impikan majlis yang sangat sempurna. Tapi macam yang aku cakapkan tadi, semuanya bergantung pada kemampuan kita dari pelbagai aspek. Sebab itulah, aku tolak ketepi kehendak aku dan aku pentingkan keperluan untuk majlis perkahwinan aku. Dan sekarang aku hanya impikan majlis perkahwinan yang sederhana. Majlis perkahwinan akan sangat bermakna kalau dimeriahkan lagi dengan kedatangan keluarga, sanak-saudara dan sahabat-handai yang jauh mahupun yang dekat. 

Walaupun aku takdelah ikutkan sangat checklist dekat bawah ni, tapi aku kongsikan juga dekat kau orang senarai persiapan yang perlu diatur untuk majlis perkahwinan bagi pihak perempuan. Nak follow atau tidak, semuanya bergantung pada keperluan dan kemampuan kau orang.  


Checklist Persiapan Majlis Perkahwinan Pihak Perempuan

Sebelum Perkahwinan 
☑️ Kursus perkahwinan 
☑️ HIV Test 
☑️ Lokasi, Tarikh & Waktu kahwin 
☑️ Kad jemputan 
☑️ Setem 
☑️ Cincin tunang 
☑️ Cincin nikah 
☑️ Barang hantaran
    Kos perjalanan pergi dan balik untuk rombongan
    Tempat penginapan untuk rombongan
☑️ Warna tema majlis nikah & sanding

Barangan Hantaran
☑️ Sirih junjung
☑️ Al-Quran
☑️ Songkok dan sejadah
☑️ Baju melayu dan sampin
☑️ Set penjagaan diri
☑️ Set minyak wangi
     Jam
☑️ Kasut
     Pulut kuning
☑️ Kek
☑️ Coklat
☑️ Buah-buahan

Juruandam
☑️ Make-up artist (MUA)
☑️ Henna
☑️ Pelamin
☑️ Bunga pahar
☑️ Bunga telur
☑️ Baju nikah, veil & kasut
☑️ Baju kahwin, veil & kasut
☑️ Baju persalinan & kasut
☑️ Bunga tangan
    Hiasan bilik tidur
☑️ Pintu gerbang
☑️ Hiasan barang hantaran
☑️ Cenderahati tetamu
☑️ Guestbook

Balai Makan
☑️ Kanopi
☑️ Kerusi dan meja
☑️ Alas meja
☑️ Kipas siling
☑️ Lampu
    Upah pekerja

Makan Beradab
☑️ Menu pengantin
☑️ Kerusi dan meja
☑️ Alas meja
☑️ Skirting
☑️ Scallop
☑️ Kerusi bouquet 
☑️ Bunga bouquet
☑️ Penanggah
☑️ Kek pengantin

Katering
☑️ Nasi dan lauk
☑️ Buah-buahan
☑️ Air minuman

Abadikan Memori
☑️ Videographer
☑️ Photographer

Hiburan
☑️ Kompang
    Silat pengantin
☑️ Kumpulan marhaban/berzanji

Sistem PA
☑️ Set sistem PA
☑️ DJ/MC

Ini senarai semak untuk majlis perkahwinan aku. Tak pasti sama ada majlis tu nanti akan mengikut checklist ni ataupun tidak. Tapi semuanya aku bersama-sama Mak & Papa dah uruskan seadanya dan semampunya. Moga tak ada perkara penting yang tertinggal pada waktu² terakhir. Mohon doa kalian semoga majlis pernikahan dan perkahwinan aku dengan bakal suami dipermudahkan olehNya. InsyaAllah. ♥️

No comments: